Störningar i dricksvattenkvaliteten
Kranvattnets färg kan ändras beroende på olika omständigheter. Om vattnet är missfärgat, smakar eller luktar konstigt så kan du läsa här vad det
kan bero på.
Missfärgat vatten
Rostfärgat vatten
En orange- eller brunaktig färg på dricksvattnet beror oftast på att vattnet har färgats av rost. Rost kan följa med vattnet bland annat när vi reparerar ledningsläckor i gatan. Rost kan också komma från din fastighet om den har äldre installationsledningar. Fastighetsägaren ansvar och tar själv hand om problemet om felet ligger i fastighetens ledningar. Ligger felet däremot i de allmänna ledningarna är det vi på MittSverige Vatten och Avfall som ansvarar för att
åtgärda det.
Om vattnet är orange- eller brunaktigt – börja med att öppna kranarna och låt vattnet rinna. Om rosten inte försvinner efter cirka 15 minuters spolning bör du kontakta oss. Rost är normalt inte skadligt utan är ett tekniskt problem som ska åtgärdas. Om tvätten blivit missfärgad bör du tvätta om den innan den torkat. Ibland kan en liten tillsats av citronsyra, vinsyra eller oxalsyra i tvättvattnet hjälpa. Skölj tvätten ordentligt när den är klar.
Gråvitt vatten
Om du har fyllt glaset med vatten kan det ibland uppstå en gråvit färg. Det här är helt normalt och ofarligt och beror på luftbubblor i vattnet. Spola gärna en stund och se om bubblorna försvinner. I annat fall kan den gråaktiga färgen bero på kalk i vattnet. Vid fortsatta problem, kontakta vår kundservice på kundservice@msva.se eller ring 020-120 25 00.
Grönt vatten
Varmt vatten kan färgas grönt av ett färgämne som kommer från den fjärrvärmeanläggning som fastigheten är ansluten till. Grönt vatten är mycket ovanligt och orsakas oftast av en läcka i fastighetens värmeväxlare. Fastighetsägaren som ansvarar för att åtgärda detta.
Konstig smak eller lukt
Kranvattnets smak kan ändras beroende på olika omständigheter. Om vattenomsättningen i ledningarna är låg och vattnet blir stående i ledningen kan vattnets smak påverkas. Även uppvärmningen av vattnet när det är i ledningarna inne i fastigheten kan göra att vattnet smakar lite sämre. Men efter en kort tids spolning ska vattnet förstås vare sig smaka dåligt eller lukta illa. Om du misstänker att något är fel med vattnet ska du genast kontakta vår kundservice på kundservice@msva.se eller ring 020-120 25 00.
Var informationen på sidan till hjälp?
Hitta på sidan