Avfallstaxan
Det pris du betalar för sophanteringen består av tre delar: fast kostnad, kärlavgift och tömningsavgift.
Fastighetsägarens betalningsansvar
Vi fakturerar endast lagfaren ägare, den som äger fastigheten enligt lagfarten.
Avfallstaxans olika delar
Fast avgift
Den fasta avgiften betalas av alla fastighetsägare. I den fasta avgiften ingår kostnader för planering, kundservice, information, administration och lokaler samt drift av de bemannade återvinningscentralerna för grovsopor och farligt avfall från privathushåll.
Kärlavgift
I kärlavgiften ingår kostnaden för kärl och hämtning vid fastighetsgräns av innehållet som slängts i de gröna och bruna tunnorna, eller andra typer av behållare för restavfall och matavfall.
Tömningsavgift
Den avgift som du betalar varje gång tunnan töms. Ställ bara ut tunnan när den är full. Den bruna tunnan för matavfall kostar inget att få tömd så ställ ut den varje gång det är tömning. Tömningsavgiften finansierar kostnader för att transportera bort och behandla det insamlade rest- och matavfallet. Alltså det som händer efter att sopbilen har tömt kärlen på innehåll.
Vanliga frågor och svar om avfallstaxa 2023
Jag har fått uppehåll i hämtning beviljat för min sommarstuga men behöver ändå betala en fast avgift. Varför?
Hur ska jag göra för att undvika att få min soptunna tömd de gånger jag inte har behov av det, om jag inte har möjlighet att ställa undan tunnan när sopbilen ska komma?
Vad är kärlavgift i avfallstaxan 2023?
Vad är fast avgift i avfallstaxan 2023?
Vad är tömningsavgift i avfallstaxan 2023?
Vad är det som gör att ni höjt taxan så mycket de senaste åren?
- Det främsta skälet är skärpt miljölagstiftning. Till exempel har en förbränningsskatt införts, som innebär att våra kostnader för hantering och behandling av avfallet ökar med 2,5 miljoner kronor per år. Priset på utsläppsrätter påverkar också, ju mer plast vi har i restavfallet, desto mer koldioxid sprids vid förbränning och ju mer tvingas vi betala. Ju mindre avfall vi genererar i Sundsvall, desto lättare har vi att hålla nere taxan.
- Lagstiftning gör även att våra leverantörer får ökade miljökrav att hantera vilket höjer kostnaderna. Våra kostnader utgörs till 85 procent av upphandlade tjänster, så varje indexuppräkning av avtalen eller ny upphandling driver på kostnader utan att vi kan påverka så mycket. Papperskostnader är ytterligare ett exempel, som gjort att kostnaden för matavfallspåsar stigit.
Vad gör ni för att få människor att sortera sitt avfall bättre?
Vet vi om vi har dyr eller billig avfallshantering i kommunen? Har vi jämfört våra kostnader med andra kommuners kostnader?
Företag kan idag beställa hämtning av verksamhetsavfall från andra leverantörer än kommunens. Hur blir det med det i framtiden?
Jag har hört talas om bostadsnära insamling, men vad innebär det?
Varför kan jag inte bara betala en fast avgift och sen åka och slänga soporna själv?
Det finns ju tekniker för att veta när en tunna behöver tömmas, har ni tittat på det?
Finns det inte risk för lukt och råttor om tunnan inte töms så ofta?
Hur kan det bli mer ekonomiskt eller miljövänligt när ni ändå kör samma rutt varannan vecka för att tömma den bruna tunnan?
Man kan alltså välja olika tömningsintervaller. Hur funkar det?
Hur blir miljöstyrningen starkare med detta system, jämfört med vägning?
Varför väljer ni inte att ha en fast avgift baserat på hur stor tunna man har?
- Vi går miste om miljöstyrningen, det vill säga det kostar kunden detsamma oavsett om du har större eller mindre avfallsmängder.
- Det handlar om miljöstyrning. Du ska själv kunna påverka dina kostnader genom att sortera ut så mycket återvinningsbart avfall som möjligt. Om du har lite avfall kan du tömma tunnan mer sällan och det ska löna sig att ha små avfallsmängder, oavsett storlek på tunnan.
- Detta förslag innebär också en mindre förändring mot dagens taxa, då vi bara tar bort viktavgiften men behåller tömningsavgiften.
Vanliga frågor och svar om avfallstaxa 2023, ägare av flerfamiljshus
Vad kan vi som ägare av flerfamiljshus göra för att minska våra kostnader?
Varför kallar ni det behovstömning när vi som ägare av flerfamiljshus inte kan välja att ställa ut tunnan mer sällan än en gång i veckan?