Ska du flytta?
Här kan du läsa om vad du behöver göra om du har byggt ett nytt hus, köpt eller sålt ett hus där det finns kommunalt vatten, avlopp och/eller sophämtning.
Om du har byggt ett nytt hus
Du behöver kontakta vår kundservice, kundservice@msva.se eller 020-120 25 00, för att få en ny soptunna. De kan också hjälpa dig att skaffa en brun tunna för matavfall.
Om du har köpt eller sålt ett hus
Du behöver alltid göra ett ägarbyte. Det kan du som privatperson göra antingen via vår e-tjänst eller via en blankett. Varje ägarbyte måste signeras av både köpare och säljare. Ska du göra ett ägarbyte för verksamhet/företag behöver du använda pappersblankett.
Du ska inte ta med din soptunna om du flyttar från en villa till en annan.
Viktiga saker att tänka på vid ägarbyte
- Läs av vattenmätaren på flyttdagen eller så nära det datumet som möjligt, så att du får betala för rätt mängd vatten.
- Kom ihåg att ange din nya adress, dit slutfakturan ska skickas.
- När vi har registrerat ägarbytet skickar vi ett välkomstbrev, som bekräftar ägarbytet, till den nya ägaren.
- Det är trevligt om du rengör soptunnan inför den nya ägarens tillträde.
Byt enkelt ägare med hjälp av e-legitimation
Det är säljaren som ska logga in och fylla i de uppgifter som efterfrågas. Sedan får köparen ett meddelande om att godkänna ägarbytet med e-legitimation. Tänk på att både säljare och köpare måste ha e-legitimation.
Anmäl ägarbyte (e-tjänst)
Kontakt
Kundservice
Besöksadress: Stuvarvägen 17
Postadress: Box 189, 851 03 Sundsvall
Öppettider
Telefontid: måndag-fredag 8.00-15.00