Ska du flytta?
Här kan du läsa om vad du behöver tänka på och göra om du har köpt eller sålt ett hus där det finns kommunalt vatten, avlopp och/eller sophämtning.
Du behöver alltid göra en flyttanmälan. Det kan du som privatperson göra antingen via vår e-tjänst eller via en blankett. Varje flyttanmälan måste signeras av både köpare och säljare. Ska du göra ett ägarbyte för verksamhet/företag behöver du använda pappersblankett.
Du ska inte ta med din soptunna om du flyttar från en villa till en annan.
Viktiga saker att tänka på vid ägarbyte
- Läs av vattenmätaren på flyttdagen eller så nära det datumet som möjligt, så att du får betala för rätt mängd vatten.
- Kom ihåg att ange din nya adress, dit slutfakturan ska skickas.
- När vi har registrerat ägarbytet skickar vi ett välkomstbrev, som bekräftar ägarbytet, till den nya ägaren.
- Det är trevligt om du rengör soptunnan inför den nya ägarens tillträde.
Byt enkelt ägare med hjälp av e-legitimation
Det är säljaren som ska logga in och fylla i de uppgifter som efterfrågas. Sedan får köparen ett meddelande om att godkänna ägarbytet med e-legitimation. Tänk på att både säljare och köpare måste ha e-legitimation.
Kontakt
Kundservice
Besöksadress: Stuvarvägen 17
Postadress: Box 189, 851 03 Sundsvall
Öppettider
Telefontid: måndag-fredag 8.00-15.00
Besökstider: måndag-fredag 8.00-16.00. Lunchstängt 11.30-12.30