Reko Sundsvall AB protokoll 2024-08-29
Sammanträdesprotokoll Reko Sundsvall AB. Sammanträdesdatum
2024-08-29
Organ
Reko Sundsvall AB
Datum och tid
2024-08-29, klockan 13:00-14.30.
Plats
Söråkers Herrgård
Ledamöter
Ulf Sjölinder, Ordförande
Desislava Cvetkova, Vice ordförande
Börje Mattsson
Jan-Erik Iversen
Per-Magnus Forsberg
Frånvarande ledamot
Drinor Seljmani
Martin Jägesten
Personalrepresentant
Jörgen Unander, Kommunal
Fråvarande personalrepresentant
Jessica Nordlöf, Vision
Övriga
Anneli Wikner, VD
Ewa Thorén, Avdelningschef Verksamhetsstöd
Jonas Strandberg, Avdelningschef Affärsområde Avfall
Protokollet omfattar §§ 20-24
Justeras
Ulf Sjölinder, Ordförande
Per-Magnus Forsberg, Justerare
Ewa Thorén, Sekreterare
§ 20 Sammanträdets öppnande
Ordföranden förklarar mötet öppnat.
§ 20A Val av protokollsjusterare
Att jämte ordföranden justera dagens protokoll föreslås Per-Magnus Forsberg.
§ 20B Godkännande av dagordning
Styrelsen beslutar
att godkänna föreslagen dagordning.
§ 20C Godkännande av föregående protokoll
Styrelsen beslutar
att godkänna protokollen från styrelsemötena 2024-05-30.
§ 21 Informationspunkter
A. Verksamhetsinformation Avfall
Jonas Strandberg informerar om fastighetsnära insamling av förpackningar, som kommer som ett beslutsärende vid styrelsemötet i september:
- Bakgrund
- Förslag till ändring av beslut
- Motiveringar
- Tidplan
Ledamöterna ges tillfälle att ställa frågor utifrån informationen, som besvaras.
Styrelsen lyfter att det tydligt ska framgå i den slutliga tjänsteskrivelsen, att beslutet avser systemet för insamlingen från villor.
Informationsunderlag
- Fastighetsnära insamling presentation
- Arbetsmaterial - Tjänsteärende Systemval för fastighetsnära insamling av förpackningar
- Bilaga 1- Framtida förpackningsmängder och material
BESLUTSÄRENDEN
§ 22 Avfallstaxa 2025
Beslut
Styrelsen beslutar
att anta förslag till avfallstaxa för 2025, enligt bilaga 2
Ärendet
Jonas Strandberg informerar om förslag till avfallstaxa 2025 för Sundsvalls kommun. Avfallstaxan måste varje år beslutas av kommunfullmäktige.
Enligt den av fullmäktige beslutade avfallsplanen 2020–2030 ska avfallstaxan täcka de kostnader som uppstår i samband med hantering av avfall inom den kommunala rådigheten (KS-2019-00364). Avfallsverksamheten ska inte gå med vinst utan drivs enligt självkostnadsprincipen.
För att möjliggöra en hållbar långsiktig avfallshantering behöver intäkterna ligga på en nivå som möjliggör så väl en relevant service som möjligheten att möta upp mot de ökade kraven för en miljömedveten avfallshantering.
Utmaningen i att förutspå branschens kostnadsutveckling och därmed också behovet av taxenivå, är förutom omvärldsfaktorer som inflation och ränteökningar även kostnader kopplat till nya ansvarsområden. Exempel på ett utökat ansvar är insamling av förpackningar i kommunernas regi från 2024, som beslutats nationellt.
Bolagets finansiella risker kopplat till det förändrade ränteläget är dock små. Behovet av likviditet hanteras via en checkkredit som är knuten till internkontot hos Sundsvalls kommun. Genom ett bra kassaflöde behöver checkkrediten under 2025 inte nyttjas i någon större omfattning. Det kommer dock förändras de kommande åren och kommer påverkas av behovet av investeringar, för att möjliggöra den fastighetsnära insamlingen av förpackningar.
Arbetet med ständiga förbättringar och prioriteringar pågår löpande i verksamheten för att minimera påverkan från beskrivna omvärldsfaktorer.
Taxeförslaget inför 2025 bygger på tidigare års utfall och erfarenheter, beslut gällande utökade ansvarsområden samt kostnadsutvecklingen utifrån nämnda omvärldsfaktorer.
För 2025 föreslås följande generella ändringar:
- Höjning av genomsnittsvillans årskostnad med 258 kr.
- Höjning av genomsnittslägenhetens årskostnad med 155 kr.
- Höjning av avvikande tömningsintervall för flerfamiljshus och verksamheter.
- Höjning av kostnaden för slamtömningar med 7 procent.
- Korrigering av priser under ”övriga tilläggstjänster” för att följa indexregleringar.
Förtydliganden i dokumentet Avfallstaxa 2025:
- Tydliggjort vad som gäller vid fakturering av avfallsavgifter.
- Tydliggjort definitioner av olika fastighetstyper.
- Obligatorisk utsortering av matavfall för flerbostadshus och verksamheter.
Förslaget till avfallstaxa för 2025 innebär en total höjning av intäkterna med 4 procent. Efter höjning ligger avfallstaxan fortfarande väl under medel för Sverige.
Ledamöterna ges tillfälle att ställa frågor utifrån informationen, som besvaras.
Styrelsen konstaterar även att från 2025 är matavfallsinsamling obligatoriskt för verksamheter och flerfamiljshus.
Beslutsunderlag
- Tjänsteärende - Avfallstaxa 2025
- Bilaga 2 Avfallstaxa 2025
- Bilaga 3 Avfallstaxa 2024
§ 23 Övriga frågor och nästa sammanträde
Nästa sammanträde; Styrelsemöte
Datum: 2024-09-25
Tid: 09:00-17:00
Plats: Quality Hotel Sundsvall (Aveny)
§ 24 Avslutning
Ordföranden tackar för visat intresse och avslutar sammanträdet.
Hitta på sidan