Snabbt, smidigt och enkelt med våra e-tjänster
En viktig satsning hos oss på MittSverige Vatten & Avfall är utveckling av e-tjänster. Visionen är att underlätta för både kunder och med-arbetare genom att skapa snabba, enkla och smidiga digitala lösningar.
Det finns idag tio stycken e-tjänster tillgängliga hos MittSverige Vatten & Avfall. Tidigare hanterades tjänsterna manuellt med pappersblanketter, något som var tidsödande för kunderna och en extra manuell hantering för medarbetarna. Med de nya tjänsterna finns möjlighet att exempelvis beställa hämtning av grovsopor eller göra en felanmälan digitalt.
Enkelhet i fokus
Margareta Lindgren, kommunikatör vid MittSverige Vatten & Avfall, har varit delaktig i utvecklingen och berättar att grundtanken stavas enkelhet. För kunden ska det vara rakt på sak. Vi får de uppgifter vi behöver och de kan på ett enkelt och smidigt sätt få en god service. I ett långsiktigt perspektiv vill vi kunna erbjuda kunden en komplett bild över alla de tjänster man använder hos oss
.
Trädgårdssäcken leder vägen framåt
Ett exempel på en e-tjänst som på kort tid blivit populärt är Trädgårdsavfallssäcken, i folkmun Trädgårdssäcken. Boende i Sundsvall kan med hjälp av säcken få sitt trädgårdsavfall upphämtat vid sitt hem och slipper onödiga resor till en återvinningscentral. Trädgårdssäcken är ett bra exempel på hur e-tjänster kan underlätta. E-tjänsten lanserades i samband med att pandemin startade och blev snabbt populär. Vi hade tidigare ett gammaldags sätt att hantera detta med penna, papper och listor. Nu sköts allt digitalt både av kunderna och hos oss
, berättar Margareta Lindgren.
Nöjda kunder och välskötta trädgårdar
Under året har över 1200 säckar hanterats och responsen har varit övervägande positiv. ”Vi får ofta höra att det är ett bra hjälpmedel och en superbra service. Framför allt för äldre som har svårt att ta sig iväg från hemmet underlättar den väldigt mycket, säger Sanna Nilsen som arbetar vid MittSverige Vatten &Avfalls kundservice”.
Lätt att göra rätt
Det finns också stora vinster för miljön och när det kommer till att underlätta sorteringen av avfall. Dessutom minskar trängseln vid återvinningscentralerna. Med trädgårdssäcken medföljer instruktioner om vad som kan sorteras som trädgårdsavfall. Det här är en tjänst som gör det enkelt för kunderna att göra rätt. Vi spar också ett stort antal bilresor inom kommunen vilket är en stor vinst för miljön
, säger Sanna Nilsen.