Störningar i dricksvattenkvaliteten

Om vattnet är missfärgat, smakar eller luktar konstigt så kan du läsa här vad det kan bero på.

Rostfärgat vatten

En orange- eller brunaktig färg på dricksvattnet beror oftast på att vattnet har färgats av rost. Rost kan följa med vattnet bland annat när vi reparerar ledningsläckor i gatan. Rost kan också komma från själva fastigheten om den har äldre installationsledningar. Fastighetsägaren ansvar och tar själv hand om problemet om felet ligger i fastighetens ledningar. Ligger felet däremot i de allmänna ledningarna är det vi på MittSverige Vatten och Avfall som ansvarar för att fixa det.

Om vattnet är orange- eller brunaktigt – börja med att öppna kranarna och låt vattnet rinna. Om rosten inte försvinner efter cirka 15 minuters spolning bör du kontakta oss. Rost är normalt inte skadligt utan är ett tekniskt problem som ska åtgärdas. Om tvätten blivit missfärgad bör du tvätta om den innan den torkat. Ibland kan en liten tillsats av citronsyra, vinsyra eller oxalsyra i tvättvattnet hjälpa. Skölj tvätten ordentligt när den är klar.

Gråvitt vatten

Om du har fyllt glaset med vatten kan det ibland uppstå en gråvit färg. Det här är helt normalt och ofarligt och beror på luftbubblor i vattnet. Spola gärna en stund och se om bubblorna försvinner. I annat fall kan den gråaktiga färgen bero på kalk i vattnet. Vid fortsatta problem, kontakta vår kundservice på kundservice@msva.se eller 020-120 25 00.

Grönt vatten

Varmt vatten kan färgas grönt av ett färgämne som kommer från den fjärrvärmeanläggning som fastigheten är ansluten till. Grönt vatten är mycket ovanligt och orsakas oftast av en läcka i fastighetens värmeväxlare. Det är fastighetsägaren eller fastighetsskötaren som ansvarar för att fixa detta.

Kranvattnets smak kan ändras beroende på olika omständigheter. Om vattenomsättningen i ledningarna är låg och vattnet blir stående i ledningen kan vattnets smak påverkas. Det kan hända till exempel under semestertider. Även uppvärmningen av vattnet när det är i ledningarna inne i huset kan göra att vattnet smakar lite sämre. Men efter en kort tids spolning ska vattnet förstås vare sig smaka dåligt eller lukta illa. Om du misstänker att något är fel med vattnet ska du genast kontakta vår kundservice på kundservice@msva.se eller 020-120 25 00.

 

Kontakt

Kundservice

Besöksadress: Stuvarvägen 17
Postadress: Box 189, 851 03 Sundsvall

Öppettider

Telefontid: måndag-fredag 8.00-15.00

Hej och välkommen till MittSverige Vatten & Avfall.

Välj din kommun för att ta del av information som gäller där du
bor. Du kan alltid ändra ditt val i toppen av sidan.