Vattenläcka
Vi på MittSverige Vatten och Avfall ansvarar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna utanför fastigheten. Om läckan har uppstått utanför fastigheten, till exempel på gatan, kontakta vår felanmälan för vatten och avlopp, 020-120 25 10.
Förbindelsepunkten, där dina ledningar ansluts till det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet ligger ofta 0,5 meter utanför fastighetsgränsen. Som fastighetsägare är du ansvarig för vattenläckor inom din egen fastighet fram till förbindelsepunkten.
Har du drabbats av översvämning på grund av vattenläcka inne i din fastighet? Stäng av inkommande vatten med hjälp av ventilen vid vattenmätaren och bryt strömmen i de drabbade lokalerna då vattnet kan bli strömförande. Kontakta en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver alltid kontakta vår kundservice när något hänt eller behöver åtgärdas med vattenmätaren eller om vattnet måste stängas av ute i gatan.
Att hitta en läcka
Om du misstänker att det finns en vattenläcka kan du kontrollera det så här:
- Stäng alla kranar i huset och lyssna vid vattenmätaren. Hör du ett tydligt susande eller fortsätter vattenmätarens lilla tandade hjul att rotera? Då kan det finnas en läcka.
- För att ta reda på var läckan finns: stäng ventilerna vid vattenmätaren. Om det slutar att susa är det ett tecken på det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset.
- Öppna ventilen igen och kontrollera om det rinner vatten från eller i till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare.
- Om susandet inte slutar men hjulet stannar, kan läckan finnas före vattenmätaren, alltså utomhus. Kontakta då omedelbart oss så vi kan hjälpa till att hitta läckan.
En vanlig orsak till en onormalt hög vattenförbrukning är en läckande toalett. En toalett som står och rinner dygnet runt kan betyda en ökad vattenförbrukning med 900 liter per dygn. Det är en onödig kostnad som du kommer att få på din faktura.
Mycket vatten - inte alltid vattenläcka