Ska du flytta?
När du säljer din villa, radhus eller fritidshus ansvarar du som säljare att meddela oss detta så att fakturorna för dina befintliga abonnemang kommer rätt.
Ägarbyte vid flytt
Om du har sålt ett hus behöver du alltid göra ett ägarbyte av befintliga abonnemang för exempelvis vatten, avlopp och sophämtning (gäller endast i Sundsvalls kommun). Ägarbytet kan du som privatperson göra antingen via vår e-tjänst eller via vår blankett. Varje ägarbyte måste signeras av både köpare och säljare. Gäller ägarbyte ett dödsbo eller företag behöver du göra det via vår blankett. När vi har registrerat ägarbytet skickar vi ett välkomstbrev, som bekräftar ägarbytet, till den nya ägaren.
Det är säljarens ansvar att logga in och fylla i de uppgifter som efterfrågas i vår e-tjänst. Därefter får köparen ett meddelande om att godkänna ägarbytet. Tänk på att både säljare och köpare måste ha tillgång till BankID.
Följande behövs för att anmäla ägarbyte
- BankID (för både säljare och köpare)
- Fastighetens adress och fastighetsbeteckning
- Säljarens namn, adress för slutfaktura
- Köparens personnummer och kontaktuppgifter inklusive e-post
- Köparens tillträdesdatum
- Avläsning av vattenmätare om sådan finns, tidigast 14 dagar innan ägarbyte
- Anmäl ägarbyte, e-tjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Anmäl ägarbyte via blankett (pdf, nytt fönster) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Viktiga saker att tänka på för dig som säljare
- Läs av vattenmätaren på flyttdagen eller så nära det datumet som möjligt, så att du får betala för rätt mängd vatten.
- Kom ihåg att ange din nya adress, dit slutfakturan ska skickas.
- Det är trevligt om du rengör soptunnan inför den nya ägarens tillträde.
- Du ska inte ta med din soptunna om du flyttar från en villa till en annan.
Hitta på sidan