Vattenläcka
Har du drabbats av en vattenläcka? Här hittar du information om hur du då ska gå tillväga.
Om du har drabbats av vattenläcka
- Är du hyresgäst? Kontakta din fastighetsägare.
- Är du fastighetsägare? Börja alltid med att ringa vår felanmälan, 020-120 25 10, dit kan du ringa dygnet runt.
MittSverige Vatten och Avfall ansvarar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna fram till förbindelsepunkten. Förbindelsepunkten, där ledningarna ansluts till det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet ligger ofta 0,5 meter utanför fastighetsgränsen. Det är fastighetsägaren som är ansvarig för vattenläckor inom den egna fastigheten fram till förbindelsepunkten.
Upptäck en läcka med en mekanisk vattenmätare
Om du misstänker att det finns en vattenläcka kan du kontrollera det så här:
- Stäng alla kranar i huset och lyssna vid vattenmätaren.
Om du hör ett tydligt susande eller fortsätter vattenmätarens lilla tandade hjul fortsätter att rotera kan det finnas en läcka. - För att ta reda på var läckan finns behöver du stänga ventilerna vid vattenmätaren. Om det slutar att susa är det ett tecken på det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset.
- Öppna ventilen igen och kontrollera om det rinner vatten från eller i till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare.
- Om susandet inte slutar men hjulet stannat kan läckan finnas före vattenmätaren. Kontakta då rörläggare eller VVS-montör och kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
En vanlig orsak till en onormalt hög vattenförbrukning är en läckande toalett. En toalett som står och rinner dygnet runt kan betyda en ökad vattenförbrukning med 900 liter per dygn. Det är en onödig kostnad som du kommer att få på din faktura.
Upptäcka en läcka med en smart vattenmätare
Om du misstänker att det finns en vattenläcka kan du kontrollera det så här:
- Stäng alla kranar i fastigheten och lyssna vid vattenmätaren.
Om du har en smart vattenmätare och hör du ett tydligt susande eller lyser symbolen läckage? Då kan det finnas en läcka. - För att ta reda på var läckan finns behöver du stänga ventilerna vid vattenmätaren. Om det slutar att susa är det ett tecken på det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset.
- Öppna ventilen igen och kontrollera om det rinner vatten från eller i till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare.
- Om susandet inte slutar men symbolen för läckage har slocknat kan läckan finnas före vattenmätaren. Kontakta då rörläggare eller VVS-montör och kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
En vanlig orsak till en onormalt hög vattenförbrukning är en läckande toalett. En toalett som står och rinner dygnet runt kan betyda en ökad vattenförbrukning med 900 liter per dygn. Det är en onödig kostnad som du kommer att få på din faktura.
Larm från smarta vattenmätare
Det är du som fastighetsägare som har ansvar för att åtgärda läckor inom din fastighet. När den smarta vattenmätaren larmar syns det som en symbol av en droppande vattenkran till vänster i vattenmätarens display. I displayens nedre högra hörn kan du se den mängd vatten som passerar vattenmätaren just nu, alltså det vatten du för tillfället använder. Om du vet med dig att alla kranar och ventiler är stängda ska det värdet vara noll.
Om alla kranar och ventiler är stängda och siffran ändå förändras, har du ett läckage någonstans. Kontakta en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver också alltid kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
När du har åtgärdat läckaget ska vattenmätaren sluta larma och den lilla symbolen med en droppande vattenkran ska försvinna. Om den fortsätter synas och värdet nere till höger inte är noll när allt är avstängt så har du fortfarande ett läckage som behöver åtgärdas.
Hitta på sidan