Stopp i avlopp eller översvämning
Har du stopp i avloppet eller drabbats av översvämning? Här hittar du information om hur du då ska gå tillväga.
Om du har drabbats av stopp i avloppet eller översvämning
- Är du hyresgäst? Kontakta din fastighetsägare.
- Är du fastighetsägare? Börja alltid med att ringa vår felanmälan, 020-120 25 10, dit kan du ringa dygnet runt.
Vi kan då konstatera om problemet finns i det allmänna ledningsnätet eller i din privata ledning som fastighetsägaren ansvarar för. Om du direkt anlitar en privat avloppsrensningsfirma och det visar sig att problemet är på det allmänna ledningsnätet ersätter vi inte dina utlägg.
Att tänka på vid översvämning
- Bryta strömmen eftersom vattnet kan vara strömförande.
- Försöka hindra vattnets väg in. Begränsa skadan genom att flytta undan möbler och kartonger om vattnet ändå tränger in.
- Snabba insatser begränsar skadorna, så försök sanera själv så gott det går till en början. Vattnet ser otrevligt ut, men är i allmänhet inte farligt. Du bör vara noga med hygienen efter att ha varit i kontakt med vattnet.
- Kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell fortsatt sanering och skadereglering.
- Försäkringsbolaget startar en ansvarsutredning. Om den visar att MittSverige Vatten och Avfall är juridiskt ansvariga för skadan leder det till att vi ersätter din självrisk för skadan.
- Kontrollera om dina grannar har blivit drabbade och försök att kontakta dem om de är bortresta.
Hitta på sidan