Stopp i avlopp eller översvämning
Har ditt företag stopp i avloppet eller drabbats av översvämning? Här hittar du information om hur du då ska gå tillväga.
Kontakta vår felanmälan
Vid stopp i avloppet eller vid en översvämning ska du alltid börja med att ringa vår felanmälan, 020-120 25 10, dit kan du ringa dygnet runt. När du kontaktar oss kan vi konstatera om problemet finns i det allmänna ledningsnätet eller i ledningen för din fastighet, som du själv ansvarar för.
Det är fastighetsägaren själv som ansvarar för ledningar inom fastigheten, och sträcker sig fram till förbindelsepunkten. Om du direkt anlitar en privat avloppsrensningsfirma och det visar sig att problemet är på det allmänna ledningsnätet ersätter vi inte dina utlägg.
Riktlinjer för fastighetsägare
Vid översvämning tänk på att:
- Börja alltid med att ringa vår felanmälan, 020-120 25 10, hit kan du ringa dygnet runt.
- Bryta strömmen eftersom vattnet kan vara strömförande.
- Försöka hindra vattnets väg in. Begränsa eventuell skada genom att flytta undan föremål som möbler och kartonger, om vattnet ändå tränger in.
- Snabba insatser begränsar skadorna, så försök sanera själv så gott det går till en början. Vattnet ser otrevligt ut, men är i allmänhet inte farligt. Du bör vara noga med hygienen efter att ha varit i kontakt med vattnet.
- Kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell fortsatt sanering och skadereglering.
- Försäkringsbolaget startar en ansvarsutredning. Om den visar att MittSverige Vatten och Avfall är juridiskt ansvariga för skadan leder det till att vi ersätter din självrisk för skadan.
- Kontrollera om hyresgäster, eller andra angränsande fastigheter har blivit drabbade och försök att kontakta dem.
Riktlinjer för dig som hyr lokal till ditt företag
Vid översvämning tänk på att:
- Börja alltid med att ringa vår felanmälan, 020-120 25 10, hit kan du ringa dygnet runt.
- Kontakta fastighetsägaren och informera om problemet.
- Följ överenskommelsen som ditt företags hyresavtal för lokalen innefattar mot fastighetsägaren.
- Om möjligt, bryt strömmen eftersom vattnet kan vara strömförande.
- Försöka hindra vattnets väg in. Begränsa eventuell skada genom att flytta undan föremål som möbler och kartonger, om vattnet ändå tränger in.
- Snabba insatser begränsar skadorna, så försök sanera själv så gott det går till en början. Vattnet ser otrevligt ut, men är i allmänhet inte farligt. Du bör vara noga med hygienen efter att ha varit i kontakt med vattnet.
- Kontakta ditt försäkringsbolag för eventuell fortsatt sanering och skadereglering.
- Försäkringsbolaget startar en ansvarsutredning. Om den visar att MittSverige Vatten och Avfall är juridiskt ansvariga för skadan leder det till att vi ersätter din självrisk för skadan.
- Kontrollera om hyresgäster, eller andra angränsande företag har blivit drabbade och försök att kontakta dem.
Hitta på sidan