Vattenläcka
Har ditt företag drabbats av en vattenläcka? Här hittar du information om hur du då ska gå tillväga.
Om du har drabbats av vattenläcka
Stäng av vattnet vid vattenmätaren och bryt strömmen då vattnet kan bli strömförande. Kontakta därefter en rörmokare som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver också kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10. Har vattnet gjort skada, kontakta ditt försäkringsbolag. Behöver du länspumpning ring 112.
MittSverige Vatten och Avfall ansvarar för det allmänna ledningsnätet, det vill säga ledningarna fram till din förbindelsepunkt. Förbindelsepunkten, där dina ledningar ansluts till det kommunala vatten- och avloppsledningsnätet ligger ofta 0,5 meter utanför din fastighetsgräns. Som fastighetsägare är du ansvarig för vattenläckor inom din egen fastighet fram till förbindelsepunkten.
För dig som hyr lokal för ditt företag
- Om en vattenläcka har uppstått ska alltid du kontakta vår felanmälan först
på 020-120 25 10. - Om möjligt, stäng av inkommande vatten med hjälp av ventilen vid vattenmätaren, och bryt strömmen då vattnet kan bli strömförande.
- När du gjort en felanmälan hos oss kontaktar du fastighetsägaren för lokalen som ditt företag hyr, och informerar om vattenläckan.
- Därefter följer du det avtal och överenskommelser som finns mellan dig som hyresgäst och fastighetsägaren.
Du kan själv behöva kontakta en rörläggare eller VVS-montör, om avtalet mellan dig som hyresgäst och fastighetsägaren innefattar det, för att åtgärda problemet.
Upptäck en läcka med en mekanisk vattenmätare
Om du misstänker att det finns en vattenläcka kan du kontrollera det så här:
- Stäng alla kranar i huset och lyssna vid vattenmätaren.
Om du hör ett tydligt susande eller fortsätter vattenmätarens lilla tandade hjul fortsätter att rotera kan det finnas en läcka. - För att ta reda på var läckan finns behöver du stänga ventilerna vid vattenmätaren. Om det slutar att susa är det ett tecken på det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset.
- Öppna ventilen igen och kontrollera om det rinner vatten från eller i till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare.
- Om susandet inte slutar men hjulet stannat kan läckan finnas före vattenmätaren. Kontakta då rörläggare eller VVS-montör och kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
En vanlig orsak till en onormalt hög vattenförbrukning är en läckande toalett. En toalett som står och rinner dygnet runt kan betyda en ökad vattenförbrukning med 900 liter per dygn. Det är en onödig kostnad som du kommer att få på din faktura.
Upptäcka en läcka med en smart vattenmätare
Om du misstänker att det finns en vattenläcka kan du kontrollera det så här:
- Stäng alla kranar i fastigheten och lyssna vid vattenmätaren.
Om du har en smart vattenmätare och hör du ett tydligt susande eller lyser symbolen läckage? Då kan det finnas en läcka. - För att ta reda på var läckan finns behöver du stänga ventilerna vid vattenmätaren. Om det slutar att susa är det ett tecken på det att det kan finnas en läcka någonstans inne i huset.
- Öppna ventilen igen och kontrollera om det rinner vatten från eller i till exempel kranar, toalettstolar, varmvattenberedare.
- Om susandet inte slutar men symbolen för läckage har slocknat kan läckan finnas före vattenmätaren. Kontakta då rörläggare eller VVS-montör och kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
En vanlig orsak till en onormalt hög vattenförbrukning är en läckande toalett. En toalett som står och rinner dygnet runt kan betyda en ökad vattenförbrukning med 900 liter per dygn. Det är en onödig kostnad som du kommer att få på din faktura.
Larm från smarta vattenmätare
Det är du som fastighetsägare som har ansvar för att åtgärda läckor inom din fastighet. När den smarta vattenmätaren larmar syns det som en symbol av en droppande vattenkran till vänster i vattenmätarens display. I displayens nedre högra hörn kan du se den mängd vatten som passerar vattenmätaren just nu, alltså det vatten du för tillfället använder. Om du vet med dig att alla kranar och ventiler är stängda ska det värdet vara noll.
Om alla kranar och ventiler är stängda och siffran ändå förändras, har du ett läckage någonstans. Kontakta en rörläggare eller VVS-montör som kan hjälpa dig att åtgärda problemet. Du behöver också alltid kontakta vår felanmälan på 020-120 25 10.
När du har åtgärdat läckaget ska vattenmätaren sluta larma och den lilla symbolen med en droppande vattenkran ska försvinna. Om den fortsätter synas och värdet nere till höger inte är noll när allt är avstängt så har du fortfarande ett läckage som behöver åtgärdas.
Hitta på sidan